Rozdělme si Vás, autory, na dva typy – Vás, kteří si chtějí nechat vytisknout jeden, dva, deset kusů knihy. Pro sebe a svou manželku, když jste si sepsali zážitky z nezapomenutelného cestování pro Skandinávii. Rodinnou kroniku pro Vás a vaše blízké, které jste věnovali tolik let pečlivé detektivní práce.
Do druhé skupiny, ať si toho fakt nemusíte číst zbytečně moc, zařazujeme autory, kteří chtějí vydat knihu určenou k následnému prodeji.
Knihu mám pro vlastní potřebu
- Naformátujete si knihu sami, nebo zahájíte spolupráci s tiskárnou už v této fázi? Ne s každou tiskárnou je taková spolupráce možná, my v Reprotisku jsme na to připraveni, máme šikovného grafika a abyste za jeho čas nemuseli platit víc než je potřeba, poradíme Vám, jak texty a obrázky nachystat, aby měl grafik s formátováním knihy co nejméně práce.
- Pokud se rozhodnete pro vlastní grafické zpracování a nebudete po nás chtít další úpravy a formátování, tak nám pošlete tisková data v souboru PDF. Ten lze jednoduše vyexportovat přímo z Wordu. – Můžete nám také poslat přímo textový dokument Word, obrázky ale přikládejte zvlášť a se zachováním vašeho formátování už tolik nepočítejte.
- Formát výsledné knihy – pokud si přejete mít doma A5 knihu, chystejte už texty v A5 formátu (ve Wordu je to rozložení stránky – velikost – formát A5). Pokud A4, tak A4 a tak dále.
- Jaký typ vazby si zvolíte? Druhů je několik, nejkvalitnější je V8 pevná šitá vazba, ale záleží na počtu stran a samozřejmě na vašich finančních možnostech. Pokud Vás zajímají ceny jednotlivých typů vazeb, tak nám pošlete nezávaznou poptávku a v kolonce DRUH VAZBY vyberte možnost: „Nechám si od vás poradit“
Mám v úmyslu knihu prodávat
- Reálné ambice na prodej knihy – do cca 1 000/1 500 ks si dokážete knihu vydat sami a zajistit prodej například přes www.hithit.com. U nákladu převyšujícím 1 500 ks je lepší knihu vydat přes nakladatelství – pomohou hlavně s distribucí a propagací. S několika dobrými nakladateli spolupracujeme – ozvěte se nám, rádi poradíme a zprostředkujeme kontakt.
- Peníze na knihu – máte dostatek finančních prostředků pro editora, grafika, případně ilustrátora, tiskárnu a distributora (i Zásilkovna něco stojí, když posílám 200, 500 knížek…)?. Pokud ne, můžete si půjčit a nebo zaujmout lidi natolik, aby své peníze poslali předem. V tom případě je určitě dobré zapojit do projektu odborníka na online marketing, PR člověka či někoho erudovaného. I v tomto případě Vám máme koho doporučit, stačí se ozvat.
- Formát knihy – Často můžete s tiskárnou začít spolupracovat už od píky, ale není to vždy pravidlem. My v Reprotisku jsme na to připraveni. Máme grafika, který knihu ve spolupráci s Vámi pomůže připravit přesně tak, aby pasovala na zvolený formát a aby to vypadalo sakra dobře.
Tiskárnu kontaktujte i v případě, že máte vlastního grafika, který Vám knihu připravuje. Je důležité, aby předem znal technické požadavky vybrané tiskárny. Tiskový formát knihy, jestli bude mít kniha spadávku, jestli bude mít obálka parciální lak nebo ražbu, jestli budeme vyrábět paperback nebo pevnou šitou vazbu. Ušetří to peníze hlavně Vám. - Cílová skupina – píšete-li pro starší publikum, chce to velké písmo. Když píšete pro mileniály, chce to čučavou obálku a třeba parciální lak. Pokud chystáte rodinnou kroniku, bude fajn použít kroužkovou vazbu, abyste si mohli do knihy sami přidávat fotky svých praprapravnoučat. Prostě je důležité si v předstihu specifikovat, pro koho píšete a jak by měla vypadat obálka, aby si takovýto člověk v knihkupectví vybral právě Vaši knihu.
Toto je výčet toho nejdůležitějšího. Neváhejte se na nás obrátit, pokud jste nenalezli odpověď na Vaši otázku. Využít můžete náš online chat, messenger, mobil nebo email. Kdykoliv. Jsme tu pro Vás.
Můžete si také přečíst článek o našich tiskových službách pro nakladatele a autory.