Jaký byl popud ke vzniku firmy REPROTISK s.r.o.? Kdo všechno byl u zrodu?
Po revoluci jsem založil firmu s kolegou, dnes se jedná o konkurenční tiskárnu. Každý jsme ale měli rozdílné názory na fungování firmy a její směřování, proto jsem z firmy vystoupil a v roce 1993 založil vlastní DTP studio. Tenkrát ještě sám, v malém domečku ve dvoře na náměstí Míru. Později se ke mně přidala manželka. Nejprve jsme jen chystali data do tisku, až po nějaké době jsme pořídili první tiskový stroj a rozjeli vlastní výrobu.
S jakými stroji jste začínal? Co s nimi šlo vyrábět a na co jste se v prvopočátcích zaměřovali?
Začínal jsem s 1 PC, stolní tiskárnou a skenerem. Prvním vyloženě tiskovým strojem byla malá jednobarvová tiskárna, uměla jen formát A4. Tisklo se buď z desek nebo pomocí folií. Pomalu, nepřesně a jednobarevně. Když měl být letáček dvoubarevný, musel papír projít tiskárnou dvakrát. Nebyly žádné značky, žádné nakladače, takže tiskárnu nezajímalo, že 1. barva je na papíru umístěna jinde než ta druhá. Netřeba dodávat, že zákazníci nebyli vždy úplně spokojeni, kvalita nebyla kdovíjak valná.
Po přestěhování do většího domu za poštou jsme ale pořídili stroj ve formátu B3, kterým jsme vychytali všechny mouchy, vyjma barevnosti. Tak po 5 letech přišel dvoubarvový (původní český nahradila nepřekonatelná německá kvalita, které se držíme dodnes) a bylo na dvacet let vyhráno. Až v roce 2018 přišel čas na další změnu, takže tato investice se opravdu vyplatila.
Pamatujete si svou první zakázku? O co se jednalo?
Toto bude krátká odpověď NE … (Až po chvilce napovídá manželka…) Vlastně první zakázkou byl tiskopis pro město. Hodně jsme ale tiskli například parte a i dnešní klasiku, jako jsou letáčky.
Vzpomenete si na významné události, které vás jako firmu nejvíce posunuly dál?
Určitě hned ten prvotní přechod z DTP na tiskárnu. Jinak firmu průběžně posouval a dodnes vlastně posunuje zájem zákazníků o další výrobu a naše snaha zvyšovat kvalitu služeb. K tomu manželka dodává: „obrovskou změnou bylo přijetí prvního obchodního zástupce na konci roku 1997. Tomu se podařilo sehnat tak zajímavé zákazníky, že po jeho odchodu nebylo vůbec třeba jeho místo nahrazovat. To se změnilo až v roce 2018 s nákupem většího stroje, takže po 19 let bylo množství zakázek a zákazníků vždy dostatečné. Což je asi sen každého podnikatele.“
Jak dlouho trvala výroba průměrné zakázky na začátku a dnes?
Když si vezmu naši nejčastější zakázku (pracovní sešit), tak dříve trvala jeho výroba 3 týdny, dnes je to 5 dní. Hodně času zabrala samotná příprava před tiskem. Kvůli osvitu tiskových desek se jezdilo do Olomouce. Uvědomte si tu dobu – žádný internet, data jsme do Olomouce museli dostat fyzicky na disketě (Bernoulliho disku). Většinou se to dělalo tak, že se na nádraží dalo řidiči autobusu 10 Kč, aby disketu zavezl do Olomouce, kde si ji dodavatel vyzvedl. To samé pak na cestě zpět a dalších 10 Kč v kapse řidiče. Později se přešlo na sofistikovanější systém ČD Kurýr. Samotný tisk byl relativně rychlý (i když z počátku 1 barva= 1 den, takže barevný leták zabral 4 dny tisku), ale následné zpracování se dělalo všechno ručně, dokonce i papír se řezal na ruční řezačce. Dnes trvá výroba skládaného letáku dva dny, dříve to byl celý týden.
Jaké máte vyhlídky do budoucna? Máte s firmou určité plány? Kam byste rád, aby se ubírala její pozornost?
Původně to vypadalo, že po odchodu do důchodu s manželkou firmu prodáme, dnes zde máme dceru, která firmu časem převezme, což nás oba více než těší. Do budoucna bych jí i celé firmě přál, aby se podařilo udržet kvalitu služeb – nemusíme být největší, stačí, když budeme nejlepší :). Stěžejní pro mě je, aby se v budoucnu neříkalo, že za „starýho Kotinskýho to bývalo lepší“. Ale firma má našlápnuto dobře, pořád vymýšlíme novinky, jak zadávání a komunikaci pro zákazníka ještě vylepšit, takže věřím, že si dcera i firma povedou dobře.